AGILITA UČENÍ V PRACOVNÍM PROSTŘEDÍ

Rady a tipy

Co se za tímto pojmem skrývá a jak efektivně hodnotit a využít v praxi.

Učební agilita označuje schopnost člověka rychle se učit, přizpůsobovat a používat nové dovednosti v různých situacích. Jak píše časopis Forbes, agilita učení je „vědět, co dělat, když nevíte, co dělat“.

V pracovním světě, který se potýká s problémem nedostatku kvalifikovaných pracovníků. Až 54 % malých a středních podniků v EU uvedlo, že mají potíže s hledáním lidí se správnými dovednostmi, a proto nabývá agilita učení stále většího významu, protože pomáhá organizacím rychle se orientovat ve složitých problémech a přizpůsobovat se změnám.

PĚT OBLASTÍ AGILITY UČENÍ

Globální poradenské společnost Korn Ferry identifikovala pět oblastí agility učení.

  1. Mentální agilita: schopnost kriticky a kreativně myslet, řešit složité problémy a v důsledku

toho inovovat.

  • Agilita zaměřená na lidi: schopnost efektivně komunikovat, dobře spolupracovat s ostatními a budovat vztahy. Jedinci s lidskou agilitou jsou obecně emočně inteligentní.
  • Agilita zaměřená na změny: schopnost přijímat a řídit změny a vnímat výzvy jako příležitost k růstu.
  • Agilita v oblasti výsledků: snaha dosahovat výsledků v nových nebo náročných situacích,

prokazování odolnosti a vynalézavosti.

  • Sebeuvědomění (duševní síla) schopnost porozumět svým silným a slabým stránkám a jejich

vlivu na ostatní.

HODNOCENÍ AGILITY UČENÍ U JEDNOTLIVCŮ

Existuje několik způsobů, jak můžeme posoudit, zda jsou lidé v naší organizaci i uchazeči o zaměstnání agilní v učení.

Behaviorální pohovory

Osobní pohovory nebo písemné hodnocení odhalí agilitu učení prostřednictvím zkoumání minulých zkušeností, překonaných výzev a způsobů jejich řešení a příkladů rychlého učení nebo přizpůsobení.

Odpovědi na tyto otázky a řešení případových studií vytvářejí ucelený obraz o schopnostech dané osoby v každé z pěti oblastí agility učení.

360 stupňová zpětná vazba

Zpětná vazba 360 stupňů, která shrnuje zpětnou vazbu od manažerů, kolegů, členů týmu, a dokonce i klientů nebo zákazníků, je skutečně užitečným nástrojem pro hodnocení agility učení. Výsledky nabízí možnost nahlédnout do každé z pěti oblastí agility učení, zejména do agility lidí a agility sebeuvědomění.

Psychometrická hodnocení

Tato hodnocení, podložená vědeckými poznatky o lidech a daty, jsou určena k hodnocení všech složek agility učení. Posuzují různé aspekty jednotlivce a jeho přístupu k práci, od jeho schopností k různým typům úkolů, přes emoční inteligenci až po míru angažovanosti, a poskytují tak ucelený souhrn jeho schopností a vlastností.

ROZVOJ AGILITY UČENÍ VE VAŠEM TÝMU

V týmech je možné zlepšit agilitu učení a zvýšit tak jejich výkonnost. Jde o to mít růstové myšlení, ukázat členům týmu, že učení se z chyb je cenné a že výzvy je třeba vnímat jako příležitosti, nikoli se jich obávat. Pro zvýšení agility učení by vedoucí měli členům týmu poskytovat příležitosti k učení a uplatňování nových dovedností.

Klíčové je přitom vyvést lidi z jejich komfortní zóny. Různě zaměřené projekty na zlepšování jsou ideálním prostředím, kde se lidé mohou dozvědět více o své firmě a osvojit si nové dovednosti a zároveň předvést své vlastní znalosti a schopnosti ostatním, kteří se od nich mohou učit.

Mentoringové a školicí programy lze realizovat tak, aby pomohly jednotlivcům zlepšit konkrétní složky agility učení, například školení managementu pro zlepšení agility lidí.

Stejně jako hodnocení a zpětná vazba pomáhají vedoucím týmům pochopit schopnosti učení v jejich týmu, je také důležité podporovat pravidelnou sebereflexi. Dobrým způsobem, jak ji podpořit, jsou pravidelná hodnotící sezení, na nichž se jednotlivci před diskusí se svým vedoucím sami zhodnotí. Tato setkání také nabízejí prostor pro konstruktivní zpětnou vazbu a čas na prosazování neustálého zlepšování.

ÚLOHA AGILITY UČENÍ PŘI ROZVOJI VEDOUCÍCH PRACOVNÍKŮ

Učební agilita je nutná zejména na úrovni vedení. Společnosti s „vysoce agilními vedoucími

pracovníky“ mají o 25 % vyšší zisk než jejich kolegové z jiných firem (Korn Ferry, 2014).

Učební agilita v týmu vedoucích pracovníků udržuje společnosti v chodu a v růstu při překonávání výzev a zároveň udržuje zaměstnance v angažovanosti.

Hodnocení pracovníků z hlediska agility učení také pomáhá identifikovat potenciální lídry budoucnosti. Zabrání se tak tomu, aby nám v talentovém programu zůstaly mezery, a dodá nám jistotu, že máme pod kontrolou potenciál lidí, když v organizaci dojde ke změně. Hodnocení agility učení nám pomáhá najít ty, kteří jsou schopni orientovat se ve změnách a řídit inovace, akdyž víme, kdo jsou tito agilní lidé, můžeme jim přizpůsobit školení pro vedoucí pracovníky, aby byli připraveni nastoupit, až přijde jejich čas.

Komplexní platforma společnosti Thomas, nabízející psychometrická hodnocení a další zdroje, byla speciálně navržena pro měření a rozvoj agility učení u zaměstnanců a vedoucích pracovníků. Může personálním týmům pomoci při pohovorech s kandidáty, při nichž pochopí jejich schopnosti a potenciál agility učení, a připraví tak vaši organizaci na úspěch s každým novým zaměstnancem.

Naši konzultanti vám pomohou porozumět výsledkům hodnocení agility učení a pomohou vám na základě těchto výsledků vytvořit individuální plány rozvoje, které posílí případné slabé stránky agility učení dané osoby. Tyto plány rozvoje mohou pomoci členům týmu a formovat vaše budoucí vedoucí pracovníky pro růst, inovace a úspěch.

BUDOUCNOST PRÁCE A AGILITY UČENÍ

Pochopení agility učení a toho, jak je vaše pracovní síla agilní v učení, je pro úspěch na rychle se vyvíjejícím pracovišti zásadní. Organizace, které vyhodnotily a najaly pracovníky s ohledem na agilitu učení, mají konkurenční výhodu; jsou připraveny a ochotny přijímat nové výzvy a uspět.

Pokud jde o zajištění agility učení do budoucna, je třeba, aby se jednotlivci i organizace věnovali průběžnému vzdělávání a hodnocení. Je nezbytné pokračovat v pravidelných intervalech v hodnocení agility učení, aby bylo zajištěno, že školení bylo efektivní a že lidé dělají pokroky ve svých nových dovednostech.

Potenciální vedoucí pracovníci i skuteční vedoucí pracovníci se musí nadále přizpůsobovat a opírat se o různé oblasti své agility, aby zajistili dlouhodobý růst.

Společnost Thomas International může vaší organizaci pomoci stanovit priority této kritické dovednosti. Díky našim nástrojům, školením a zdrojům můžete rozvíjet agilitu ve vzdělávání v celé firmě a získat cenné poznatky o tom, jak vypadá budoucnost vašich zaměstnanců.